tisdag 15 juli 2008

konst i det offentliga rummet


Som lite uppmjukning efter lång paus fuskstartar jag med att länka till en text jag hade i Sydsvenskan idag. Kulturred frågade mig och ett tjugotal andra skribenter om vi ville vara med i deras sommarserie "Kolla, kolla!" som handlar om konst i det offentliga rummet. Personliga texter skulle det vara.


Jag tog för givet att jag skulle skriva om gatukonst och boende som medskapare till kultur i det offentliga rummet, men den text som rann ur mig var till min förvåning istället mina sent påkomna lovord till Monica Goras skulpturer i Pildammsparken.
Detta är offentlig konst när den är som bäst. Lockar både syn och känsel. Är beröringsvänlig. Går att tolka på många olika sätt. Upplevs på olika vis olika tider på dygnet. Få konstverk i Malmös offentliga rum är vad jag vet så använda, lockar så många att närma sig.

Att följa "Kolla, kolla!" är förresten en schysst form av guidning till konst i Malmö.

Inga kommentarer: