söndag 27 september 2009

på jakt efter ny bostad del 1

En visningslägenhet i nyproducerat bestånd i Sibbarp. Visningsvärden säger att det ska bli likadana högblanka grå köksluckor i den lägenhet vi har anmält intresse på. Eftersom han uttrycker det i futurum inser jag att köksinredningen inte är monterad än och ser chansen att slippa den jämrans grå färgen. "Då kanske man kan få välja färg själv?" säger jag förhoppningsfullt. Men det kan man inte. Det ska vara gråa kök i varenda lägenhet.
Längst tid ägnar jag åt att inspektera uteplatsen. Det var ju den som lockade. Vanliga grå cementplattor bildar markbeläggning. En vit mur omgärdar den lilla ytan som känns mer som en instängslad barnhage än en fri uteyta. Min nästa ännu mer förhoppningsfulla fråga är om man får peta upp några av plattorna och peta ner växter istället. Det får man inte. Då undrar jag om man får plantera på gräsmattan intill istället, den biten som är utanför ens lägenhet. Det får man inte heller. "Men man får gärna sitta där" säger visningsvärden.
Vi låter inte vår intresseanmälan kvarstå. I det här exemplet på nybygge finns bara standardisering (som inte ens är i vår smak) och ingen flexibilitet för boendes egna önskemål om en god boendemiljö. Då är till och med en gammal sliten hyreslägenhet bättre. Där kan man åtminstone välja köksluckor själv mot ett tillägg på hyran och få plantera på gården.

Inga kommentarer: