måndag 24 januari 2011

på spaning i stadsrummet: nagelstudios

Den nyaste synliga trenden i stadsrummet vad gäller näringsetableringar måste vara alla dessa nagelstudios.

Man går förbi det ena skyltfönstret efter det andra där de lockar med nagelvård de luxe. I ungefär hälften av alla fönster kan man se nagelfixarna in action. Hur de sitter där och fixar med kundernas naglar.

Jag vet inte när den första nagelstudion i Malmö öppnade. Jag vet bara att det nu finns osannolikt många. Om det finns kunder till dem alla? Jag (som inte lackerat mina fingernaglar sen jag var sju år) är förvånad över att det finns kunder till en enda.

Vad fanns i alla dessa lokaler innan? Jag minns inte.

Vad säger detta om vår tid? Jag vet inte. Men uppenbarligen finns det tjänster vi människor inte visste att vi ville ha, eller betala för, förrän vi ser dem materialiserade och konkretiserade i en skyltfönstervänlig lokal.

Inga kommentarer: