måndag 24 januari 2011

på spaning i stadsrummet: tovade mössor

En dag i vintras upptäckte jag en nyhet i Östra Sorgenfris samlade butikssortiment. Frisörsalongen i vårt kvarter hade börjat sälja tovade mössor. De skyltade med ett antal av dessa färggranna härligt luddiga förmodat varma gosiga huvudvärmare. Jag stod utanför skyltfönstret en bra stund, både den första kvällen jag såg dem, och några kvällar framöver. Tänk! Ett tillskott.

Ja, i en annars ganska påver miljö vad gäller synliga näringsverksamheter, var detta verkligen ett tillskott. Ungefär som en helt ny butik där det tidigare inte funnits någon. Jag berättade det hemma på kvällen; De har börjat sälja mössor hos frisören!

För mig var det den största förändringen jag upptäckt på Östra Sorgenfri sen jag flyttade hit i somras. Det säger förmodligen något om både mig och Östra Sorgenfri.

Vad gäller mig så är jag helt klart svältfödd på intryck i stadsrummet, präglad som jag är efter över 20 år på Möllevången och det så typiska där, med näringsverksamheter i bottenplanen; affärer, serviceinrättningar, matställen. Kanske är det det jag saknar mest. Att det är så mycket av bostäder här och så lite av annat.

Inga kommentarer: