söndag 7 september 2008

tips till hyresrättsfastighetsägare, del 1

Ibland tycker jag att hyresrätten som boendeform utvecklas rätt så långsamt.
Med några små enkla insatser skulle hyresrätten kunna vinna åtskilligt i popularitet. Det skulle inte kräva särskilt mycket och det skulle väsentligt öka attraktiviteten för lägenhetsbeståndet.

Jag vill dela med mig av mina önskemål och idéer och jag hoppas att det finns fastighetsägare som nappar och bums sätter igång att genomföra dem!

Det första jag skulle göra om jag var fastighetsägare, skulle vara att se till att alla lägenheter urustades med rejäla skafferier. Dessa meningslösa överskåp ovanpå kyl och frys är inget alternativ. Inte heller de små ynkliga överskåp som brukar finnas i närheten av köksspisen.

Att lasta in mat i de där skåpen går till en viss grad. Problemet är bara att de är omöjliga att hitta sen, särskilt om man lastat in dem i skåpen ovanpå kyl och frys. Det är bara produkterna längst fram som syns, såvida man inte släpar fram en stol och ställer sig och spejar in.

Att storhandla blir meningslöst. Lagrar man torrvaror i mängd blir det på bekostnad av antalet sorters produkter man vill få plats med.

Jag har nyss kommit hem efter två relativt modesta inköpsrundor. Maten jag har köpt har jag knappt plats att förvara i skåpen. Och om jag knölar in den i överskåpen vet jag att det blir svårt att hitta den sen.

Rejäla skafferier finns i hur många bostadsrättslägenheter och villor som helst. Men det är ingenting som säger att det inte skulle kunna gå att ha rejäla skafferier i massor med lägenheter. På något konstigt sätt har det bara blivit så att det saknas. Jag har bott i åtta olika hyreslägenheter från olika epoker på olika ställen. Inte en enda har haft ett skafferi värt namnet.
Alla köper mat. Alla äter. Alla vill ha någonstans att ha sin mat. Ett skafferi borde höra till grundinredningen för varje lägenhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

*ler* funderar över mina lägenheter(hyresrätt)... glädjande nog inser jag att jag haft skafferier i de flesta :-)ska flytta nu och glömde kolla i den nya...