söndag 11 november 2007

olika personer har olika definitioner, del 1

Men det här med skräp är inget okontroversiellt ämne. Det blev jag varse en gång för några år sen när jag hamnade i en diskussion med en tjänsteman som ivrade för att Malmö skulle bli fritt från skräp.

Han förfasade sig över att folk tejpade upp lägenhet-sökes-lappar på lyktstolpar. Det tyckte han var en oerhörd nedskräpning och det ville han att man skulle kämpa för att få bukt med på Möllevången, för där var det mycket värre än på andra ställen.

Jag försökte förmedla min syn på det hela; att jag såg det som att det bara rörde sig om ett praktiskt sätt av boende och wannabe-Möllevångsbor att kommunicera med sin omgivning och att det kanske fanns angelägnare saker att hugga tag i. Men nej. Jag hade fel. Det var S K R Ä P. Det skulle bort. Det förslummade stadsdelen.

Då försökte jag förmedla att det är nog så att vi människor har lite olika syn på vad som är skräp och vad som förslummar.

Vi nådde inte varandra, den här tjänstemannen och jag. Inte nog med att vi hade olika syn på vad som var skräp och att vi hade olika syn på att man möjligen kunde ha olika syn. Vi hade dessutom olika syn på vilken vikt man bör tillmäta olika åtgärder.

1 kommentar:

David S F sa...

Förslummar gör det ju knappast, snarare tyder det på att området är attraktivt.