onsdag 15 augusti 2012

Max 10! (barnperspektiv på staden, del 3)

- Finns det någon som på allvar tror att den mest optimala miljön för ettåringar är att umgås med 15 andra ettåringar, tvååringar och treåringar 8 timmar om dagen? Eller är det händelsevis så att det skulle vara bättre för småttingarna att umgås i lite mindre grupper?

- Ofta får man höra att barn vänjer sig, acklimatiserar sig. Men varför ska våra yngsta malmöbor behöva vänja sig vid miljöer och situationer som inte är de bästa möjliga för dem? Om de nu är vår framtid, har de då inte rätt till bästa tänkbara framtid själva? Tänk om Malmö stad hade trumpetat ut budskapet Max 10 i småbarnsgrupperna. Vad jag hade varit stolt över min stad då. Vad mycket lättare det hade varit då att bo kvar i Malmö. Vad mycket lättare det hade varit att följa sin dotter varje dag till hennes förskola. Och vad mycket trovärdigare jag hade känt mig som tjänsteman i Malmö stad, om jag hade velat välja bland våra kommunala förskolor.

- (denna text är tidigare publicerad på Malmö stads blogg)

Inga kommentarer: