onsdag 20 oktober 2010

Att annonsera om ett boende - eller en livsstil

Det har varit intressant att följa Victoria Parks annonskampanjer. Faktum är att jag har sparat ett par av dem för jag tänkte att någon gång ska jag skriva om dem. Men papper och pärmar är inte det jag har prioriterat när det gäller att komma i ordning i den nya bostaden. Därför får jag nu leta i minnet istället.

Häromdagen kom Victoria Parks nya annonskampanj. En hel bilaga i Sydsvenskan. Detta är det tredje greppet (eller fjärde eller femte, jag kan ha glömt några) de tar när det gäller reklam.

Det började så stadigt och rejält för ett par år sen med Unni Åström, dåvarande vd. Stora annonser med reklam för boendet upptogs av en stor bild på henne sittande i en stor fåtölj. Jag tänkte lite på patronen i Kulla-Gulla-böckerna när jag såg den bilden, jag vet inte varför. Inga likheter utseendemässigt, men det var något den förmedlade som fick mina associationer att gå i de banorna. Dessutom minns jag att jag tyckte att fåtöljen såg trist ut.

Nästa annonskampanj jag minns var efter Unni Åströms tid. Nu skulle uppenbarligen andra värden förmedlas. Den här gången föreställde fotot en avspänd man i fyrtioårsåldern med friluftshatt - sån där enkel modell i tyg - på huvudet och en stor härlig skummande öl framför sig. Undrar om han inte hade en stickad tröja på sig också.

I den nya annonsbilagan har man fortsatt på det avspända dryckestemat. Nu är det försäljningschefen som sitter med en stor - ska vi gissa på cafe latte - framför sig.

Dessutom får en barnfamilj stort fotoutrymme och bilden är arrangerad så att man riktigt ska se hur bra en livlig sexåring också trivs i det före detta 55+-boendet.

När jag läser introtexten till annonsbilagan får jag reda på att Victoria Park i princip är rena rama integrationsprojektet; här bor "unga, barnfamiljer, medelålders, singlar och folk mitt i karriären". Eller "en spännande mix" som försäljningschefen Catarina Persson skriver. Jag förstår henne precis, även om det inte är det ordval jag skulle använda. Det är just den blandningen vi har här där vi bor nu. Fast befolkningen på Östra Sorgenfri är nog trots allt lite mer blandad. För förutom ovan nämnda kategorier har vi äldre, par, och folk som inte är mitt i karriären, utan kanske lite grann vid sidan om den, tror jag i alla fall.

Inga kommentarer: